Kundservice

Läser in...
box

Beställning, betalning & leverans

Du kan alltid spåra ditt paket genom att gå in på mailet du fått ifrån oss med leveransinformation. När din order anlänt till utlämningsstället skickas det ut ett SMS till dig från det företag som levererar varan.

Beställningar som skickas med PostNord kan även följas i appen "mina paket" från nShift, där ordern automatiskt dyker upp om du registrerat dina uppgifter. Appen är kostnadsfri och finns för Android och Apple i respektive butik.

I dagsläget erbjuder vi följande fraktalternativ:

Postnord Varubrev 59:- gratis vid order över 499:-

Postnord Paketbox 69:-

Postnord MyPack collect 69:-

Postnord MyPack home - hemleverans 99:-

DHL Service Point 69:-

Läs mer om våra leveranser här

 

Vi lägger högt värde i våra snabba leveranser - därför postas ditt paket nästan omedelbart efter att du klickat på köp. Vi har därför inte möjlighet att i efterhand justera en order. Däremot har du förstås ångerrätt när paketet väl kommit. 

Så fort vi mottagit din order skickar vi ut en orderbekräftelse till dig via e-post, och därefter får du löpande information via mail om din order.

Genom vår betalningspartner erbjuder vi betalning både med faktura och direktbetalning – antingen med kort eller via bankkonto. Du kan även dela upp din betalning på olika sätt. 

På eddna.se kan du handla om du bor i Sverige. Vi erbjuder olika fraktalternativ, allt för att du ska få en perfekt köpupplevelse hos oss, anpassad helt efter dina behov.

Läs mer i våra köpvillkor.

 

Beställningar från eddna.se riktar sig till privatpersoner på folkbokförda adresser inom Sverige. Vill du lägga en beställning utanför Sverige erbjuder vi webbshoppar i följande länder - eddna.no, eddna.de, eddna.at, eddna.nl och eddna.be

Nej. Beställningen skickas i enighet med angivna uppgifter i kassan och kan inte ändras efterhand. Om paketet inte kan tas emot enligt de angiva uppgifterna, skickas paketet tillbaka till avsändaren som outlöst mot en kostnad.

Tänk på att i många fall ligger paketet i 14 dagar på ett ombud, innan det går tillbaka som outlöst vilket ger marginal för uthämtning av leveransen även vid felaktiga leveransuppgifter. Om du vill veta när sista dag för uthämtning eller bokning för utkörning är, kontaktar du det fraktbolag du i kassan valt ska leverera ditt paket.

Vi erbjuder dessa betalsätt: Kortköp, Klarna och Swish


Kortköp – du kan ange dina betalningsuppgifter då du gör beställningen genom att använda ett giltigt betalkort (VISA eller Mastercard). Aktuellt belopp reserveras direkt på ditt kort, men kommer inte att debiteras förrän varorna skickas.

Betala direkt – tjänsten ”Betala direkt” tillhandahålls av Klarna. Du betalar säkert med banköverföring eller betalningen dras från ditt bankkonto. Så snart din beställning har skickats får du information från Klarna om hur och när du ska betala.

Betalning med Swish - Är du ansluten till Swish kan du använda det som betalsätt. Köpet godkänner du med Mobilt BankID och du får omedelbart en betalnings-bekräftelse. Pengarna dras direkt från ditt anslutna konto.


Mer info hittar du i våra köpvillkor

knitting_1

Våra garner

Samtliga våra leverantörer måste kunna uppvisa certifikat på att inga djur kommer till skada, att arbetsvillkoren är schyssta för de anställda, att ingen onödig miljöpåverkan görs och att inga giftiga, otillåtna ämnen förekommer i produktionen. 

Vi jobbar ständigt med att bli ännu bättre på vårt miljöarbete. Till exempel återanvänder vi alla kartonger många gånger, använder enbart miljövänligt papper i våra trycksaker och skickar garn i papperspåsar i stället för plast.

Våra leverantörer samarbetar med spinnerier över hela världen, vilket betyder att ullen kan komma från såväl Island som Peru, Bolivia och Australien.

På banderoller och på garnets produktsida står det vart garnet är producerat. Det betyder att garnet spinns i det landet, men det innebär inte att ullen kommer från samma land. Till exempel kommer ullen i Järbo 2 tr ull från Järbo från Nya Zeeland och garnet spinns hos Klippan Yllefabrik i Lettland. 

All merinoull är självklart mulesingfri. Samtliga leverantörer förbinder sig till att följa en Animal Welfare Policy.

Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta reda på specifika partinummer. Det vi kan göra är att skriva en notering om önskat färgbad på din order. Vi behöver veta ditt ordernummer och önskat färgbad/parti så fort som möjligt efter din beställning är lagd, så att vi kan meddela lagret. Vi kan dessvärre inte garantera att det går, eftersom att vi prioriterar att packa din beställning snabbt.

Vi blandar aldrig olika färgbad i din beställning, men var noga med att kontrollera att garnet till ditt blivande projekt är i samma färgbad. Om du köpt garn vid olika tillfällen och fått nystan från olika färgbad kan du varva de olika nystanen (1 varv med vardera färg) för att slippa en tydlig skarv mellan större partier i stickningen.


Knutar i garn går tyvärr rent tekniskt inte att undvika till 100 procent. 

Ändarna i handstickningsgarner knyts ihop för hand och där kommer man tyvärr inte ifrån knutar. Det ska inte förekomma många knutar per kilo garn som spinns, men om så är fallet så har något gått fel i processen och det är förstås beklagligt.

Då byter vi naturligtvis ut ditt garnnystan mot ett nytt! När det gäller printfärgade garner med långa färgrapporter är det extra tråkigt med knutar, då risken är stor att man förlorat en del av färgrapporten och mönstret inte kommer att stämma.

Vi tillsammans med producenterna arbetar för att motverka att detta ska inträffa, men det kan såklart inträffa fel.

Fyll i vår retursedel och maila den till kundservice@eddna.se om du vill reklamera ditt nystan.

Viktskillnader på upp till 10-15% kan förekomma. Detta beror på luftfuktigheten. Ju lägre luftfuktighet, desto lägre vikt.

Vintertid brukar garnerna väga mindre då luften är torr. Sommartid kan nystanen väga mer då luften är fuktig.

När det gäller akrylgarner stämmer vikten nästan alltid året om, men ull och ullblandningar är mer känsliga för yttre påverkan. Det är därför som längden på garnet är det avgörande, och vikten alltid anges som “cirka”.

Det finns ett krav på att längd och vikt alltid måste finnas på banderollerna, och därför har vi valt att skriva "cirka" vid vikten eftersom den varierar.

På banderollerna finns information om vilken färg/nyans garnet är i samt vilket parti (färgbad) som nystanet är färgat i. Färgen kan skilja sig en aning mellan olika färgbad.

Det finns också information om vilken rekommenderad sticka garnproducenten föreslår för just det garnet - men kom ihåg att det är ditt eget handlag som spelar roll. Varje mönster har en angiven stick- eller virkfasthet och det är den som gäller, oavsett vad som står på banderollen.

På banderollen framgår också vad garnet består av för fibrer, om det är superwash-behandlat eller ej samt i vilket land garnet är producerat (endast Järbo och Svarta Fårets garner). 

Det finns även tvättrådssymboler samt information om vilka eventuella certifikat garnet har. 

Namnl_st-2

Våra mönster

Alla våra digitala mönster, samt om du beställer en utskrift av ett mönster är ständigt uppdaterade med den senaste versionen (om det förekommit fel). Har du beställt ett mönster sedan tidigare och vill veta om ett fel dykt upp sedan köpet, se under Rättelser.

Där hittar du också eventuella rättelser i tryckta mönsterhäften.

Har du själv hittat ett fel i ett mönster? Anmäl felet i vårt formulär för misstänkta fel.

Har du fastnat i ett mönster och kommer inte vidare?

- Har du läst igenom mönstret noga?
- Har du räknat så att du har rätt maskantal?
- Har du rätt stick- eller virkfasthet?
- Har du testat att göra precis som det står? Ofta får vi frågor som handlar om att man känner en tveksamhet inför momentet. Vissa saker är svåra att visualisera på förhand. Testa och se vad som händer!
- Känner du att mönstret är för svårt för dig? Det ska vara roligt att sticka. Följ våra råd nedan eller lägg projektet åt sidan ett tag. 

Tyvärr så har vi inte möjlighet att ge dig support i din stickning eller virkning över e-post eller telefon. Vi hänvisar i stället till vår sida Tips och råd där det finns bra stöd för hur du kan lära dig olika tekniker för stickning och virkning. Du kan även använda Youtube för att hitta filmer som beskriver moment som saknas i vårt videobibliotek.

Du kan också med fördel använda dig av våra egna och andra Facebook-grupper där du enkelt kan få hjälp från tusentals andra handarbetsvänner, använd denna länk för att hitta förslag på grupper.

Om du misstänker att det är något du fel i ett mönster som vi har publicerat så får du gärna tipsa oss om detta via vårt formulär. Vi publicerar också rättelser i mönster där det har blivit fel, dessa hittar du här.

Vi har många gamla gratismönster i vårt mönsterbibliotek. Dessa gör vi inga ändringar som kräver att vi kontaktar designer eftersom vårt samarbete med dessa designers inte längre gäller. Däremot kan vi avpublicera dem, om det framkommer ett misstänkt fel.

I många av våra mönster (alla publicerade efter augusti 2020) finns svårighetsgrad mellan 1-3 angivet. Det kan ge en hint om mönstret passar just dig och dina kunskaper.

Vi vill verkligen peppa dig att försöka ta dig förbi ditt problem - ibland kan det hjälpa att ta en paus, sova på saken eller ställa frågan i en facebookgrupp eller till en vän.

Alla våra mönster utgår från vår storleksguide.

Vill du vara riktigt säker: Mät först kroppsmåtten på den som ska bära plagget.

Titta i tabellen vilken storlek som passar in på kroppsmåtten eller klädstorlek/ålder.

Vill du ha ett rymligare plagg kan du välja att gå upp en storlek.

Kom ihåg att plaggens rörelsevidd och form varierar, så titta alltid noga på plaggets mått i mönstret och sticka efter den storlek som ger ditt önskade resultat. Var inte rädd för att göra egna förändringar så att plagget passar din kropp!

Att ha rätt stickfasthet är avgörande för att plagget ska få den storlek som anges. Även en liten avvikelse i antal maskor per 10 cm kan ge ett betydligt mindre, eller betydligt större plagg.

På eddna hittar du mönster från prematurbebisar till storlek 4XL. 

Har du köpt mönstret?
Du ska ha fått ett mail från avsändaren "Eddna" med en nedladdningslänk till ditt digitala mönster. Kolla även skräpposten, ibland hamnar det där. I mailet finns en länk: ”För att ladda ner ditt mönster klicka här”. Ladda ner mönstret direkt och spara det på en plats du kan återvända till. Använd inte mailet som ett sätt att spara mönstret, länken förfaller efter en tid.

Är det ett gratismönster?
Då ska du klicka på Ladda ner gratis mönster på mönstersidan. Då laddas PDF:en i din webbläsare. Klicka på Download och välj en plats du kan återvända till.

Har du köpt ett mönster från Järbo eller Svarta Fåret på Ravelry så finns mönstret under "Library" i din profil.

Tvättar du rätt håller sig kläderna snygga längre. Läs mer om hur du tvättar dina stickade och virkade plagg här.

Följ alltid garnets skötselråd, och tvätta t.ex inte i 30 grader om garnet anger 40. Då kan det missfärga. 

Är du inte helt färdig och har fått slut på garn trots att du köpte efter angiven mängd? Det kan bero på flera saker. 

- Har du rätt masktäthet? Om du har för få maskor per 10 cm påverkar det garnåtgången och garnet räcker inte som det är tänkt.
- Använder du garnet i mönstret? Om inte finns risken att garnåtgången blir annorlunda.

Om du vill rapportera fel garnåtgång som ett misstänkt fel i mönstret (garnåtgången) så gör du det på den här sidan.

Detta är en väldigt vanlig fråga som vi får. "Ingen maska" som förklaringstext i ett mönsterdiagram betyder precis vad det står: symbolen innebär att i din stickning i verkligheten ska du bortse från rutan i diagrammet. Ofta uppstår detta varvet direkt efter ett minskningsvarv då en maska försvinner rakt nedanför.

Exempel:
Maska 1: Röd
Maska 2: Ingen maska
Maska 3: Grön

Då stickar du först en röd maska, sedan en grön. Maska nummer två existerar inte. 

Ibland står det "Gryten - herrjacka" eller "Lavendel - damtröja" som rubrik till ett mönster. Betyder det att man som tjej kan bära så kallade herrplagg? Självklart. Vi uppmuntrar dig att helt välja själv hur du klär dig, och vad du stickar åt dig själv eller andra. 

Det som skiljer plaggen rent tekniskt åt är att så kallade "damplagg" är graderade efter vår måttabell för kvinnor. Samma för "herrplaggen". 

Titta därefter alltid på mönstrets storlekar och utgå från dig själv eller plaggets mottagare. 

Till exempel börjar måttabellen för herr med lite större mått än dam, så en XS i herr är inte samma sak som XS för dam. 

Se våra måttabeller här >>

samarbeten

Samarbeten

Som frilansdesigner kan du bli sponsrad eller få rabatt på våra garner. Vi vill veta vem du är, vilka kanaler du publicerar dina mönster i samt vilka garnkvaliteter och mängder du söker. Kontakta oss via kundservice@eddna.se. Vill du ansöka om att designa för oss och våra varumärken? Skicka ett personligt brev och CV/portfolio till samma mailadress.

Vi får många förfrågningar om att sponsra olika evenemang. För att samarbete ska vara möjligt så är det viktigt för oss att ditt evenemang stämmer överens med vad vi tycker passar in i vårt varumärke. Skicka din förfrågan till kundservice@eddna.se och berätta gärna så utförligt du kan om ditt planerade event. Vi har tyvärr inte möjlighet att sponsra små evenemang, utan hänvisar dig till lokala garnbutiker för den typen av sponsring.

Ja! Om du är du intresserad av att låna stickade plagg, garn, tillbehör eller stickor till en TV-produktion, fotografering eller annat? Vi hjälper gärna till. Kontakta oss via kundservice@eddna.se.

Som tidskrift eller annan publikation får du gärna ta del av vårt pressutskick för att i god tid ta del av nyheter.

Du får också tillgång till vårt pressrum med en enorm bildbank samt möjlighet att publicera våra mönster.

Vi kan också bidra med prisvinster, produkter till plocksidor och annat. Hör av er till pressansvarig Lina Ottemark (lina.ottemark@eddna.se) för mer information.

customer-service

Kontakta oss

Har du frågor om din beställning eller om våra produkter? Du kan mejla till kundservice@eddna.se. Skriv gärna ditt ordernummer och ditt namn i mailet så kan vi snabbt hitta dig och din order i våra system.

Vi finns på följande kanaler och blir så glada om du vill följa oss, prata med oss och få inspiration:

Eddna.se på Instagram
Eddna på Youtube
Eddna på Facebook
Eddna på Pinterest

Våra varumärken Järbo och Svarta Fåret finns också på Ravelry där du kan köpa mönster och häften som PDF på alla tillgängliga språk:
Järbo på Ravelry
Svarta Fåret på Ravelry

checked

Villkor och säkerhet

Vill du göra en retur eller reklamation? Läs mer under Returer och reklamationer här på kundtjänstsidan.

För fullständiga köp- och leveransvillkor klicka här

Vi följer alla regler kring godkännande och användande av cookies. Läs hela vår cookiepolicy här

question

Returer och reklamationer

Vid köp hos oss har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 

Vid nyttjande av din ångerrätt:

  1. Meddela att du ångrat dig genom att maila oss på kundservice@eddna.se.
  2. Invänta ett mailsvar från oss.
  3. Packa varan, lägg med följesedel eller en lapp med namn, telefonnummer och ordernummer. Lämna in paketet hos ett postombud.
  4. När varan kommit fram till oss gör vi bedömning om produkten är i det vi bedömer är nyskick. 
  5. Om allt är godkänt återbetalar vi dig för produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 

    Du bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

    Du står själv för returfrakt och är ansvarig för leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i sin ursprungliga förpackning. Garnnystan måste ha korrekt och oskadd banderoll.

    På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se våra Köpvillkor

OBS! Det är väldigt viktigt att du gör exakt som beskrivet ovan för att genomföra en godkänd retur. Vi kan inte garantera att varan tas emot på rätt sätt av oss om vi saknar information eller om den postas till oss på annat vis.

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. 

För att reklamera en produkt måste du göra följande:

  1. Maila oss på kundservice@eddna.se. Det är viktigt att du gör en nogrann beskrivning av felet, vilket ordernummer du har och vilken produkt och antal det gäller. När detta är mottaget av noterar vi att varan/varorna snart är på väg till oss. 
  2. Packa varan, lägg i orderbekräftelse eller info om ordernummer och lämna in på ett postombud.
  3. När varan kommit fram till oss gör vi en bedömning av felet. Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

    Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

    OBS! Det är väldigt viktigt att du gör exakt som beskrivet ovan för att genomföra en reklamation. Vi kan inte garantera att varan tas emot på rätt sätt av oss om vi saknar underlag eller om den postas till oss på annat vis.

Returer skickas till följande adress:
Observera att vi inte har möjlighet att ta emot kunder på vårt lager

Eddna (Nordanå Crafts AB)
Lötängsgatan 16
803 01 Gävle

Ladda gärna ner samt fyll i vår retursedel och bifoga i paketet. Följesedel eller kopia på följesedel går också bra. Om du handlat mot faktura är det bra om du antingen skjuter upp förfallodatumet själv via Mitt Klarna eller om du pausar fakturan. Du kontaktar då Klarna via telefon på 08 - 120 120 10 så hjälper dom dig med detta. En kreditering sker därefter.

fraga

Övriga frågor

Ja, alla priser inkluderar moms. 

Just nu erbjuder vi inte presentkort. Välkomna åter vid ett senare tillfälle!

Vi samlar enbart in recensioner från verifierade köpare. När du har köpt en produkt via vår webshop, så skickar vi efter en tid ett mail där vi ber dig recensera vad du köpt.

Du kan söka efter en produkt på flera olika sätt. Du kan bläddra igenom kategorierna, använda vårt sökverktyg eller skriva in artikelnumret. Tveka inte att kontakta vår kundservice om du inte hittar det du söker efter.

Ring eller maila oss!

Har du frågor om din beställning eller våra produkter? Du kan maila på kundservice@eddna.se Vi försöker svara på e-post inom 48h.

Glöm inte att du själv kan spåra din order. Har du specifika frågor om stickning eller virkning uppmanar vi dig att titta bland våra videos och stickskolor, eller gå med i någon av våra facebookgrupper. Vi har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig med det i Eddnas kundtjänst. Vill du anmäla ett fel i ett mönster är vi tacksamma om du använder vårt formulär

© 2024 Eddna